SKRÓCONY SPIS TREŚCI:
Przedmowa……………………………………………………………………………………….....................................1
Wstęp……………………………………………………………………………..................................................…….4
Część I
Z punktu widzenia dyrektora kreatywnego
Jak powstaje reklama…………………………………………………………...............................................………14
Agencja Reklamowa……………………………………………………………………………....................................35
Etap I – pre-produkcja………………………………………………………………….....................................…......54
Etap II – produkcja (zdjęcia).......................................... ........................................................................….67
Etap III – post-produkcja………………………………………………..................................................................77
Część II
Z punktu widzenia reżysera
Reklama – film w pigułce...........................................................................................................................87
Globalne aspekty filmu..............................................................................................................................95
Wizualizacja i planowanie montażu i inscenizacji………………………...............................................……….100
Scenografia.............................................................................................................................................106
Wizerunek i stylizacja postaci…...............................................................................................................126
Reżyserowanie aktorów...........................................................................................................................131
Inscenizacja - ustawianie sytuacji filmowej...............................................................................................145
Pokrycie kamerowe sceny statycznej …………………...............................................................................158
Kierunki akcji i spojrzeń ..........................................................................................................................165
Elementy wizualne..................................................................................................................................174
Kompozycja kadru...................................................................................................................................192
Pozycjonowanie kamery...........................................................................................................................214
Reżop - Reżyser za kamerą lub reżyserujący operator................................................................................244
Reżyser w post-produkcji.........................................................................................................................281
Ścieżka dźwiękowa – Foniczne tworzenie świata filmowego…..…………….....................................………….306
Układanie kompozycji filmu.....................................................................................................................317
Analiza prac studenckich…………………………………...............................................................................325
Ekipa filmu - specjalności.........................................................................................................................367
Słownik pojęć i gwary reklamowej i filmowej...............................................................................................379
Posłowie.................................................................................................................................................430
PEŁNY SPIS TREŚCI:
Przedmowa .............................................................................................................................................18
Wstęp .....................................................................................................................................................20
Najciekawszy zawód świata……………………………………………………….....………………………….20
Jak dostać się do zawodu…………………………………………………….....………………………...........21
Spec reel………………………………………………………………………..……………………………….....22
Część I
Z punktu widzenia dyrektora kreatywnego
Jak powstaje reklama................................................................................................................................28
Mały budżet……………………………………………………………..………………………………………….28
Strategia
Scenariusz
Produkcja
Czas na zdjęcia
Hala zdjęciowa czy wnętrza naturalne?
Duży budżet
Agencja Reklamowa..................................................................................................................................46
Dział kreacji
Dział produkcji telewizyjnej
Dział obsługi klienta
Dział strategii
Droga przez mękę
Treatment
Etap I – pre-produkcja................................................................................................................................61
Casting
Ekipa
Recce
PPM
Plan zdjęć
Etap II – zdjęcia (produkcja).......................................................................................................................76
Od czego by tu zacząć?
Kamera… poszła… akcja!
Jak sobie radzić na planie z agencją i klientem
Etap III – post-produkcja…………………………………………….………….......................................................81
Czas na agencję
Czas na klienta
Kolaudacja
Kiedy zobaczysz swoją reklamę na ekranie?
Część II
Z punktu widzenia reżysera
Reklama – film w pigułce...........................................................................................................................87
Po co nam reżyser?
Reżyser na planie
Pierwsze kroki - garść rad
Globalne aspekty filmu..............................................................................................................................96
Aspekt narracyjny
Aspekt dramaturgiczny
Aspekt estetyczny
Aspekt psychologiczny
Aspekt finansowy
Aspekt naturalny
Aspekt fizyczny
Aspekt techniczny
Aspekt montażowo - kompozycyjny
Wizualizacja i planowanie montażu i inscenizacji….……………………….....................................................100
Shootingboard
Animatik – zaanimowany storyboard
Krótki kurs rysowania
Scenografia.............................................................................................................................................109
Dramaturgia scenografii
Elaborat scenograficzny filmu
Szkice i plany scenograficzne
Wybór obiektów
Określenie topografii sceny
Rutynowe zabiegi scenografa
Wyposażenie scenografii w rekwizyty
Problemy reżyserskie z rekwizytami
Tricki scenograficzne
Wizerunek i stylizacja postaci…...............................................................................................................133
Kostium
Maska
Reżyserowanie aktorów...........................................................................................................................138
Obsadzanie ról – jeszcze o castingu
Główne typy aktorstwa
Praca z aktorem
Prowadzenie aktora
Sposoby budowania postaci
Konwencja realistyczno-psychologiczna
Praca nad dialogiem
Akcenty logiczne i emocjonalne
Podtekst
Inscenizacja - ustawianie sytuacji filmowej................................................................................................163
Statyczne układy aktorów
Statyczny układ sceny z jednym aktorem
Statyczne układy dwóch aktorów
Statyczne układy trzech aktorów
Statyczny układ grupy - czterech lub więcej aktorów
Ruchy i czynności aktorskie
Zmiana pozycji aktora przed kamerą (mise en scene)
Zmiana pozycji aktora w kadrze (mise en cadre)
Praca ze statystami – sceny masowe
Pokrycie kamerowe sceny statycznej ………………...................................................................................195
Scena z jednym aktorem
Scena z dwoma aktorami
Scena z trzema aktorami
Scena z grupą aktorów (czterech lub więcej)
Kierunki akcji i spojrzeń ..........................................................................................................................201
Kierunki statyczne
Kierunki dynamiczne
Elementy wizualne………………………………….…………………………………........................……………….209
Linia
Kształt
Bryła
Walor
Faktura
Kolor
Kolor światła i farb pigmentowych
Kolor przedmiotów
Interakcja kolorów
Harmonia kolorów
Operowanie kolorem w praktyce
Kompozycja kadru...................................................................................................................................247
Format kadru
Kompozycja dynamiczna
Kompozycja statyczna – kadrowanie
Zasady kompozycji statycznego kadru
Równowaga w kadrze
Przyciąganie uwagi
Struktura obrazu
Tło
Perspektywa
Ustawianie głębi
Pozycjonowanie kamery..........................................................................................................................270
Kąt kamery
Wysokość kamery
Wysokość oczu
Perspektywa żabia
Perspektywa ptasia
Narracyjno - dramaturgiczne punkty widzenia
Obiektywny
Subiektywny
Subiektywno - obiektywny (Subob, ang. POV)
Plany filmowe
Dwunastostopniowa skala planów
Plany i ujęcia specjalne
Ruch w filmie
Ruch w kadrze
Ruch kadru
Ruchome spojrzenie
Wpływ optyki na postrzeganie przestrzeni obrazu
Normalny obiektyw
Szerokokątny obiektyw
Tele obiektyw
Reżop - Reżyser za kamerą lub reżyserujący operator................................................................................244
Dramaturgia światła
Ekspresja światła
Charakter światła
Przestrzeń i światło
Tworzenie filmowego światła
Funkcje światła
Światło portretowe
Rodzaje światła (temperatura światła)
Balansowanie światła (balans bieli, balans kolorów)
Moc światła, światłoczułość nośnika i jasność optyki
Ekspozycja
Podstawowy sprzęt oświetleniowy
Pomocnicze akcesoria oświetleniowe
Strategia pracy
Szybkość pracy
Oświetlenie małego planu
Packshot
Sztuczki reklamowego rzemiosła
Reżyser w post-produkcji.........................................................................................................................348
Montaż
Interpunkcja filmowa – łączniki i przejścia montażowe
Montaż reżyserski
Kilka podpowiedzi do montażu
Studio post-produkcyjne
Obraz wygenerowany cyfrowo (CGI)
Animacja cyfrowa - Motion control
Animacja 3D (analiza przypadku)
Stereoskopia – film trójwymiarowy (3D)
2D do 3D - Konwersja obrazu dwuwymiarowego w trójwymiarowy
Ścieżka dźwiękowa – Foniczne tworzenie filmowej rzeczywistości ……………………..................................380
Dźwięk
Dźwięk na planie
Montaż dźwięku
Obróbka dźwięku
Muzyka
Muzyka i spot reklamowy
Układanie – Kompozycja filmu..................................................................................................................399
Dramaturgia - kompozycja historii filmu
Reżyserskie fragmentowanie sceny
Układka
Tempo, rytm i dynamika w filmie
Linia akcji (zdarzeń)
Gatunek
Styl
Production value
Analiza prac studenckich (omówienie przypadków).....................................................................................412
Ekipa filmu - specjalności.........................................................................................................................455
Zespół Produkcyjny
Pion Reżyserski
Pion Operatorski
Dział Oświetlenia
Grip (Wózkarze, Technicy)
Dział Scenografii
Dział Kostiumów
Dział Charakteryzacji
Dział Dźwięku
Dział Efektów specjalnych
Casting (Obsada)
Kaskaderzy
Statyści
Zwierzęta
Post produkcja
Słownik pojęć i gwary reklamowej i filmowej...............................................................................................469
Postscriptum..........................................................................................................................................530