P R Z E D M O W A .....................................................................................9
POWRÓT DO KORZENI FILMU – Aleksander Kumor
1. WPROWADZENIE ...............................................................................11
1.1. RZECZYWISTOŚĆ I REŻYSERIA
1.2. O KONIECZNOŚCI DOGMATYZOWANIA
1.3. SZTUKA I NAUKA
1.4. INTUICJA ARTYSTYCZNA
1.5. IRRACJONALNE CZYNNIKI W DZIELE SZTUKI
1.6. REŻYSERIA KREACYJNA
1.7. ABSTRAKCYJNA ISTOTA FILMU
1.7.1. Metafizyka filmu
1.7.2. Abstrakcja filmowego wydarzenia
1.7.3. Film jako abstrahowanie rzeczywistości
1.7.4. Kreacyjny film
1.7.5. Nadmarioneta – postać w filmie kreacyjnym
1.7.6. Dialog w filmie kreacyjnym
1.7.7. Dźwiękowisko - muzyka filmu kreacyjnego
2. C ZA S ........................................................................................81
2.1. OGÓLNE MODELE TEMPORALNE
2.2. WAŻNIEJSZE POGLĄDY O CZASIE
2.3. WYBRANE ASPEKTY CZASU W SZTUCE
2.3.1. Czas w poezji : aspekt strukturalno – brzmieniowy
2.3.2. Czas w muzyce
2.3.3. Globalne struktury czasowe w dziele filmowym
2.4 POZIOMY TOK CZASU
2.5 CZAS PIONOWY
2.6 STATYCZNY ASPEKT CZASU FILMOWEGO
2.7 JEDNORODNOŚĆ LUDZKIEGO CZASU
3. P R Z E S T R Z E Ń .................................................................... ...127
3.1. PRZESTRZEŃ FILMOWA
3.2. WIZUALNA GŁĘBIA WZROKOWA
3.3. GŁĘBIA DŹWIĘKOWA
3.4. ANTROPOMETRIA PRZESTRZENI
3.5. UCZASOWIENIE SYMULTANICZNOŚCI PRZESTRZENI
3.6. SYMETRIA PRZESTRZENI I CZASU
3.7. TRANSCEDENCIJA PRZESTRZENI
4. R U C H ( K I N E T Y K A )......................................................164
4.1. POETYCKOŚĆ AKCJI KINETYCZNYCH
4.2. ROLA IMPULSÓW NAGŁYCH ZMIAN
4.3. RUCH CIĄGŁY (DŁUGI) I NIECIĄGŁY (PRZERYANY)
4.4. CHARAKTER TOKU FILMOWEGO
4.5.UJĘCIE - JEDNOSTKA KINETYCZNA WYŻSZEGO RZĘDU
5. A N T R O P O M E T R Y C Z N A C H R O N O T O P I A ........184
5.1. LUDZKA SKALA CZASOPRZESTRZENI FILMU
5.2. ANTROPOMETRYCZNE MODUŁY CZASU FILMOWEGO
5.3. PLANY – MODUSY PRZESTRZENI FILMOWEJ
5.4. CZASOPRZESTRZENNE KOMPOZYCJE UJĘĆ
5.5. MODUŁ METRYCZNY I MODUŁ RYTMICZNY
5.6. KWANT CZYNU
5.7. MONOMETRIA I POLIMETRIA FILMU
6. T E M P O - SZYBKOŚĆ PRZEPŁYWU KINETYCZNEGO ............213
6.1. TEMPO ZEWNĘTRZNE
6.2. TEMPO WEWNĘTRZNE (RUCHLIWOŚĆ, KINEZJA)
6.3. TEMPO RZECZYWISTE
7. RYTM ..........................................................................................225
7.1. RYTM FILMU
7.2. ENERGETYCZNE KOMÓRKI RUCHU RYTMICZNEGO
7.3. ASPEKTY I KATEGORIE RUCHU RYTMICZNEGO
7.4. KOHEZYJNA I EKSPRESYJNA FUNKCJA RYTMU
7.5. NOTACJA FILMOWA - ZAPIS RUCHU FILMOWEGO
7.6.KINESTETYCZNE ZABIEGI W KOŃCOWEJ SEKWENCJI FILMU "USTA PEŁNE ZIEMI"
7.7. JAK REŻYSEROWAŁEM FILM „USTA PEŁNE ZIEMI”
P O S Ł O W I E
ABSTRAKT
PRZYPISY
B I B L I O G R A F I A
SPIS DIAGRAMÓW I RYSUNKÓW
Ź R Ó D Ł A
S T R E S Z C Z E N I E
FRAGMENTY RECENZJI
NOTA O AUTORZE........................................................................287