Spis treści

SKRÓCONY SPIS TREŚCI:

Przedmowa……………………………………………………………………………………….....................................1

Wstęp……………………………………………………………………………..................................................…….4

Część I

Z punktu widzenia dyrektora kreatywnego

Jak powstaje reklama…………………………………………………………...............................................………14

Agencja Reklamowa……………………………………………………………………………....................................35

Etap I – pre-produkcja………………………………………………………………….....................................…......54

Etap II – produkcja (zdjęcia).......................................... ........................................................................….67

Etap III – post-produkcja………………………………………………..................................................................77

Część II

Z punktu widzenia reżysera

Reklama – film w pigułce...........................................................................................................................87

Globalne aspekty filmu..............................................................................................................................95

Wizualizacja i planowanie montażu i inscenizacji………………………...............................................……….100

Scenografia.............................................................................................................................................106

Wizerunek i stylizacja postaci…...............................................................................................................126

Reżyserowanie aktorów...........................................................................................................................131

Inscenizacja - ustawianie sytuacji filmowej...............................................................................................145

Pokrycie kamerowe sceny statycznej …………………...............................................................................158

Kierunki akcji i spojrzeń ..........................................................................................................................165

Elementy wizualne..................................................................................................................................174

Kompozycja kadru...................................................................................................................................192

Pozycjonowanie kamery...........................................................................................................................214

Reżop - Reżyser za kamerą lub reżyserujący operator................................................................................244

Reżyser w post-produkcji.........................................................................................................................281

Ścieżka dźwiękowa – Foniczne tworzenie świata filmowego…..…………….....................................………….306

Układanie kompozycji filmu.....................................................................................................................317

Analiza prac studenckich…………………………………...............................................................................325

Ekipa filmu - specjalności.........................................................................................................................367

Słownik pojęć i gwary reklamowej i filmowej...............................................................................................379

Posłowie.................................................................................................................................................430

PEŁNY SPIS TREŚCI:

Przedmowa .............................................................................................................................................18

Wstęp .....................................................................................................................................................20

Najciekawszy zawód świata……………………………………………………….....………………………….20

Jak dostać się do zawodu…………………………………………………….....………………………...........21

Spec reel………………………………………………………………………..……………………………….....22

Część I

Z punktu widzenia dyrektora kreatywnego

Jak powstaje reklama................................................................................................................................28

Mały budżet……………………………………………………………..………………………………………….28

Strategia

Scenariusz

Produkcja

Czas na zdjęcia

Hala zdjęciowa czy wnętrza naturalne?

Duży budżet

Agencja Reklamowa..................................................................................................................................46

Dział kreacji

Dział produkcji telewizyjnej

Dział obsługi klienta

Dział strategii

Droga przez mękę

Treatment

Etap I – pre-produkcja................................................................................................................................61

Casting

Ekipa

Recce

PPM

Plan zdjęć

Etap II – zdjęcia (produkcja).......................................................................................................................76

Od czego by tu zacząć?

Kamera… poszła… akcja!

Jak sobie radzić na planie z agencją i klientem

Etap III – post-produkcja…………………………………………….………….......................................................81

Czas na agencję

Czas na klienta

Kolaudacja

Kiedy zobaczysz swoją reklamę na ekranie?

Część II

Z punktu widzenia reżysera

Reklama – film w pigułce...........................................................................................................................87

Po co nam reżyser?

Reżyser na planie

Pierwsze kroki - garść rad

Globalne aspekty filmu..............................................................................................................................96

Aspekt narracyjny

Aspekt dramaturgiczny

Aspekt estetyczny

Aspekt psychologiczny

Aspekt finansowy

Aspekt naturalny

Aspekt fizyczny

Aspekt techniczny

Aspekt montażowo - kompozycyjny

Wizualizacja i planowanie montażu i inscenizacji….……………………….....................................................100

Shootingboard

Animatik – zaanimowany storyboard

Krótki kurs rysowania

Scenografia.............................................................................................................................................109

Dramaturgia scenografii

Elaborat scenograficzny filmu

Szkice i plany scenograficzne

Wybór obiektów

Określenie topografii sceny

Rutynowe zabiegi scenografa

Wyposażenie scenografii w rekwizyty

Problemy reżyserskie z rekwizytami

Tricki scenograficzne

Wizerunek i stylizacja postaci…...............................................................................................................133

Kostium

Maska

Reżyserowanie aktorów...........................................................................................................................138

Obsadzanie ról – jeszcze o castingu

Główne typy aktorstwa

Praca z aktorem

Prowadzenie aktora

Sposoby budowania postaci

Konwencja realistyczno-psychologiczna

Praca nad dialogiem

Akcenty logiczne i emocjonalne

Podtekst

Inscenizacja - ustawianie sytuacji filmowej................................................................................................163

Statyczne układy aktorów

Statyczny układ sceny z jednym aktorem

Statyczne układy dwóch aktorów

Statyczne układy trzech aktorów

Statyczny układ grupy - czterech lub więcej aktorów

Ruchy i czynności aktorskie

Zmiana pozycji aktora przed kamerą (mise en scene)

Zmiana pozycji aktora w kadrze (mise en cadre)

Praca ze statystami – sceny masowe

Pokrycie kamerowe sceny statycznej ………………...................................................................................195

Scena z jednym aktorem

Scena z dwoma aktorami

Scena z trzema aktorami

Scena z grupą aktorów (czterech lub więcej)

Kierunki akcji i spojrzeń ..........................................................................................................................201

Kierunki statyczne

Kierunki dynamiczne

Elementy wizualne………………………………….…………………………………........................……………….209

Linia

Kształt

Bryła

Walor

Faktura

Kolor

Kolor światła i farb pigmentowych

Kolor przedmiotów

Interakcja kolorów

Harmonia kolorów

Operowanie kolorem w praktyce

Kompozycja kadru...................................................................................................................................247

Format kadru

Kompozycja dynamiczna

Kompozycja statyczna – kadrowanie

Zasady kompozycji statycznego kadru

Równowaga w kadrze

Przyciąganie uwagi

Struktura obrazu

Tło

Perspektywa

Ustawianie głębi

Pozycjonowanie kamery..........................................................................................................................270

Kąt kamery

Wysokość kamery

Wysokość oczu

Perspektywa żabia

Perspektywa ptasia

Narracyjno - dramaturgiczne punkty widzenia

Obiektywny

Subiektywny

Subiektywno - obiektywny (Subob, ang. POV)

Plany filmowe

Dwunastostopniowa skala planów

Plany i ujęcia specjalne

Ruch w filmie

Ruch w kadrze

Ruch kadru

Ruchome spojrzenie

Wpływ optyki na postrzeganie przestrzeni obrazu

Normalny obiektyw

Szerokokątny obiektyw

Tele obiektyw

Reżop - Reżyser za kamerą lub reżyserujący operator................................................................................244

Dramaturgia światła

Ekspresja światła

Charakter światła

Przestrzeń i światło

Tworzenie filmowego światła

Funkcje światła

Światło portretowe

Rodzaje światła (temperatura światła)

Balansowanie światła (balans bieli, balans kolorów)

Moc światła, światłoczułość nośnika i jasność optyki

Ekspozycja

Podstawowy sprzęt oświetleniowy

Pomocnicze akcesoria oświetleniowe

Strategia pracy

Szybkość pracy

Oświetlenie małego planu

Packshot

Sztuczki reklamowego rzemiosła

Reżyser w post-produkcji.........................................................................................................................348

Montaż

Interpunkcja filmowa – łączniki i przejścia montażowe

Montaż reżyserski

Kilka podpowiedzi do montażu

Studio post-produkcyjne

Obraz wygenerowany cyfrowo (CGI)

Animacja cyfrowa - Motion control

Animacja 3D (analiza przypadku)

Stereoskopia – film trójwymiarowy (3D)

2D do 3D - Konwersja obrazu dwuwymiarowego w trójwymiarowy

Ścieżka dźwiękowa – Foniczne tworzenie filmowej rzeczywistości ……………………..................................380

Dźwięk

Dźwięk na planie

Montaż dźwięku

Obróbka dźwięku

Muzyka

Muzyka i spot reklamowy

Układanie – Kompozycja filmu..................................................................................................................399

Dramaturgia - kompozycja historii filmu

Reżyserskie fragmentowanie sceny

Układka

Tempo, rytm i dynamika w filmie

Linia akcji (zdarzeń)

Gatunek

Styl

Production value

Analiza prac studenckich (omówienie przypadków).....................................................................................412

Ekipa filmu - specjalności.........................................................................................................................455

Zespół Produkcyjny

Pion Reżyserski

Pion Operatorski

Dział Oświetlenia

Grip (Wózkarze, Technicy)

Dział Scenografii

Dział Kostiumów

Dział Charakteryzacji

Dział Dźwięku

Dział Efektów specjalnych

Casting (Obsada)

Kaskaderzy

Statyści

Zwierzęta

Post produkcja

Słownik pojęć i gwary reklamowej i filmowej...............................................................................................469

Postscriptum..........................................................................................................................................530