Spis treści

P R Z E D M O W A .....................................................................................9

POWRÓT DO KORZENI FILMU – Aleksander Kumor

1. WPROWADZENIE ...............................................................................11

1.1. RZECZYWISTOŚĆ I REŻYSERIA

1.2. O KONIECZNOŚCI DOGMATYZOWANIA

1.3. SZTUKA I NAUKA

1.4. INTUICJA ARTYSTYCZNA

1.5. IRRACJONALNE CZYNNIKI W DZIELE SZTUKI

1.6. REŻYSERIA KREACYJNA

1.7. ABSTRAKCYJNA ISTOTA FILMU

1.7.1. Metafizyka filmu

1.7.2. Abstrakcja filmowego wydarzenia

1.7.3. Film jako abstrahowanie rzeczywistości

1.7.4. Kreacyjny film

1.7.5. Nadmarioneta – postać w filmie kreacyjnym

1.7.6. Dialog w filmie kreacyjnym

1.7.7. Dźwiękowisko - muzyka filmu kreacyjnego

2. C ZA S ........................................................................................81

2.1. OGÓLNE MODELE TEMPORALNE

2.2. WAŻNIEJSZE POGLĄDY O CZASIE

2.3. WYBRANE ASPEKTY CZASU W SZTUCE

2.3.1. Czas w poezji : aspekt strukturalno – brzmieniowy

2.3.2. Czas w muzyce

2.3.3. Globalne struktury czasowe w dziele filmowym

2.4 POZIOMY TOK CZASU

2.5 CZAS PIONOWY

2.6 STATYCZNY ASPEKT CZASU FILMOWEGO

2.7 JEDNORODNOŚĆ LUDZKIEGO CZASU

3. P R Z E S T R Z E Ń .................................................................... ...127

3.1. PRZESTRZEŃ FILMOWA

3.2. WIZUALNA GŁĘBIA WZROKOWA

3.3. GŁĘBIA DŹWIĘKOWA

3.4. ANTROPOMETRIA PRZESTRZENI

3.5. UCZASOWIENIE SYMULTANICZNOŚCI PRZESTRZENI

3.6. SYMETRIA PRZESTRZENI I CZASU

3.7. TRANSCEDENCIJA PRZESTRZENI

4. R U C H ( K I N E T Y K A )......................................................164

4.1. POETYCKOŚĆ AKCJI KINETYCZNYCH

4.2. ROLA IMPULSÓW NAGŁYCH ZMIAN

4.3. RUCH CIĄGŁY (DŁUGI) I NIECIĄGŁY (PRZERYANY)

4.4. CHARAKTER TOKU FILMOWEGO

4.5.UJĘCIE - JEDNOSTKA KINETYCZNA WYŻSZEGO RZĘDU

5. A N T R O P O M E T R Y C Z N A C H R O N O T O P I A ........184

5.1. LUDZKA SKALA CZASOPRZESTRZENI FILMU

5.2. ANTROPOMETRYCZNE MODUŁY CZASU FILMOWEGO

5.3. PLANY – MODUSY PRZESTRZENI FILMOWEJ

5.4. CZASOPRZESTRZENNE KOMPOZYCJE UJĘĆ

5.5. MODUŁ METRYCZNY I MODUŁ RYTMICZNY

5.6. KWANT CZYNU

5.7. MONOMETRIA I POLIMETRIA FILMU

6. T E M P O - SZYBKOŚĆ PRZEPŁYWU KINETYCZNEGO ............213

6.1. TEMPO ZEWNĘTRZNE

6.2. TEMPO WEWNĘTRZNE (RUCHLIWOŚĆ, KINEZJA)

6.3. TEMPO RZECZYWISTE

7. RYTM ..........................................................................................225

7.1. RYTM FILMU

7.2. ENERGETYCZNE KOMÓRKI RUCHU RYTMICZNEGO

7.3. ASPEKTY I KATEGORIE RUCHU RYTMICZNEGO

7.4. KOHEZYJNA I EKSPRESYJNA FUNKCJA RYTMU

7.5. NOTACJA FILMOWA - ZAPIS RUCHU FILMOWEGO

7.6.KINESTETYCZNE ZABIEGI W KOŃCOWEJ SEKWENCJI FILMU "USTA PEŁNE ZIEMI"

7.7. JAK REŻYSEROWAŁEM FILM „USTA PEŁNE ZIEMI”

P O S Ł O W I E

ABSTRAKT

PRZYPISY

B I B L I O G R A F I A

SPIS DIAGRAMÓW I RYSUNKÓW

Ź R Ó D Ł A

S T R E S Z C Z E N I E

FRAGMENTY RECENZJI

NOTA O AUTORZE........................................................................287